Rabu, 23 Disember 2009

KEJADIAN ANEH...

Salam sejahtera,

Setakat ini, dalam hidup aku, ada dua kejadian yang benar-benar memberi impak kepada diri. Kejadian-kejadian ini agak aneh dan ganjil sekali. Aku tak pasti apa maksud tersirat kejadian-kejadian ni. Namun, setelah bertanyakan kepada pihak tertentu, aku yakin bahawa kejadian ini adalah suatu peringatan kepada aku yang sering leka dan alpa. Aku harap kejadian ni memberikan peringatan juga buat teman-teman yang berkesempatan menjengah laman ini.

Kejadian pertama, melihat ilusi diriku disebat.

Kejadian ini berlaku ketika aku form 5. Disebabkan aku sekolah agama, tiap waktu aku solat berjemaah. Jadi, waktu form 5 tu, aku jadi cam alim sikit la. Tahun nak exam la katakan. Nak jadikan cerita, satu petang, waktu lepas aku solat Asar, macam biasa aku berdoa mengikut imam. Waktu tu la aku terlihat ilusi diriku disebat. Ilusi itu kelihatan pada kedua-dua tapak tangan aku. Aku jadi sebak, lantas menitiskan air mata. Aku menjangkakan bahawa kejadian itu berlaku pada waktu itu sahaja, namun, telahanku meleset.

Kejadian tersebut berulang ketika aku berdoa selepas solat Maghrib pada hari yang sama. Ilusi yang sama yang kulihat. Namun, Alhamdulillah, kejadian itu tidak melarat sehingga ke hari-hari berikutnya. Aku mula bertelaku memikirkan dosa-dosaku memandangkan sikapku dengan rakan-rakan serta guru-guru mahupun keluarga bukannya sempurna sangat. Biasalah, anak remaja, banyak yang nak ikut citarasa hati sendiri.

Tambah pula, sikapku yang suka membangkang dan degil mungkin menambahkan lagi dosaku pada insan di sekelilingku. Pada rakan, mungkin banyak yang buatkan diorang tak selesa. Rasa marah, rasa benci, tak puas hati, menyampah, dan mungkin merasakan aku ni duri dalam daging. Pada guru, ada saja hal yang aku tak setuju dengan tugasan mahupun peraturan di asrama dan sekolah. Mungkin ada yang terasa hati dengan tiap kata aku yang sering berada di persimpangan jalan. Antara guru dan pelajar. Dan mungkin juga antara hidup dan mati. Antara patuh dan benci. Pada keluarga, mungkin banyak yang aku sakitkan hati dengan teguran, gurauan dan sindiran sinis ketika berbicara. Namun, inilah hakikat hidup, yang memungkinkan seribu satu kisah itu bermula. Itulah konklusi yang dapat aku ungkaikan. Salah dan silap, kupohon agar dimaafi.

Mimpi yang kedua, bermimpi aku siap untuk dimandikan.

Bermulanya kisah mimpiku, aku terjaga dari lena. Dengan perasaan kaget, aku sudah berada di atas katil jenazah dalam keadaan sedia untuk diangkat dan dimandikan. Aku melihat insan-insan di sekelilingku berada dalam keadaan kelam-kabut menyediakan pelbagai kelengkapan untuk memandikanku. Di sisiku terdapat beberapa orang yang setia membacakan ayat-ayat suci Al-Quran sebagai sedekah kepada jenazahku. Aku memanggil insan-insan di sekelilingku dengan penuh pengharapan agar ada insan yang mendengar jeritanku ini. Ternyata, tindakanku hanya sia-sia. Tiada sesiapa pun yang mendengar jeritan mahupun esakan tangisku. Tambahan pula, aku tidak mampu untuk bergerak walaupun seinci. Aku terus mengerang mengenangkan kekesalanku selama ini.
Setelah semuanya selesai tersedia, aku dibawa ke bilik air untuk dimandikan. Aku berasa sangat tidak selesa kerana aku yakin bahawa aku masih hidup, tetapi entah kenapa manusia tidak mendengar jeritanku. Dengan linangan air mata yang terembes, aku segera membuka mata, ternyata aku bermimpi. Tetapi mimpiku ini menjadikan aku lebih risau dengan tiap tingkah dan tuturku. Takut-takut ada pula dosa yang ‘tertambah’. Aku tidak boleh melelapkan mata sehingga pagi memikirkan hal-hal yang berlalu. Apakah aku sudah hampir menemui ajalku? Adakah ini petanda bahawa umurku sudah berada di penghujung waktu? Apakah ini kisah alam ghaib yang ingin membawaku pulang menghadap Rabb? Dan apakah mimpi ini akan dilalui setiap insan yang bakal dijemput malaikat Izrail? Aku jadi bingung…

Untuk malam berikutnya, aku tidak dapat melelapkan mata. Aku masih tidak puas hati dengan perasaanku sendiri. Aku segera mencapai telefon bimbitku mendapatkan sahabat baikku dari pantai Timur. Kuujarkan permasalahan yang menghantui fikiranku. Aku menerima pesanan ringkasnya pada keesokan hari dengan maksud mimpi yang tersirat. Tetapi, nasihatnya agar aku lebih mendekati Allah supaya diriku lebih tenang menempuh hari muka. Buat teman-teman, cuba bayangkan jika kejadian-kejadian ini berlaku ke atas diri anda. Adakah fikiran anda sama dengan fikiran saya? Fikir-fikirkan…
Kedua-dua mimpi yang saya alami benar-benar menakutkan. Mimpi yang saya alami adalah benar dan ini mengingatkan saya tentang perkara-perkara berikut. Sama-samalah kita membaca dan mengingatinya serta menginsafi diri :

22 Tanda Kiamat Semakin Hampir :

1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan).

2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui internet, iklan, buku, gambar, risalah atau filem.

3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.

4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.

5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang.

6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.

7. Orang yang hidup mengikut kehendak agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.

8. Turun hujan di luar musimnya dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.

9. Fenomena homoseksual, lelaki berkahwin dengan lelaki (gay) dan perempuan berkeinginan kepada perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.

10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.

11. Anak-anak mengingkari dan menderhaka ibu bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).

12. Kawan baik dilayan dengan kasar, manakala musuh diberi layanan baik. Kawan disangka lawan dan musuh dianggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikan.

13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.

14. Masjid dihias indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.

15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Di dalam sembahyang berjanji akan mengikut suruhan Allah tetapi di luar sembahyang melanggar perintahNya,

16. Akan datang golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.

17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan kehendaknya.

18. Amalan riba berleluasa hingga orang alim pun terjebak sama.

19. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.

20. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama dan tidak mahu membela serta menyebarkannya.

21. Akan bertambah banyak penyanyi wanita (wanita yang tidak beriman adalah senjata syaitan yang baik).

22. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah.

Wallahualam.

Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan